Regulamin Domu Matki w Warszawie

wersja z aktualizacjami z dnia 19.02.2023

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

 Dom Matki, zwany w dalszej części niniejszego Regulaminu „Domem” położony jest w Warszawie przy ul. Małego Rycerza 25.

  1. Dom jest prowadzony przez Fundację Inna Przestrzeń z siedzibą w Warszawie przy ul.  Nowy Świat 23/25 lok. 32, KRS: 0000257224, zwaną w dalszej części niniejszego Regulaminu „Fundacją”.
  2. Nadzorem nad funkcjonowaniem Domu zajmuje się Rada Domu Matki wyłoniona przez Fundację według zasad określonych w oddzielnych porozumieniach z darczyńcami i zgodnych ze statutem i zasadami Fundacji. 
  3. Bieżącym funkcjonowaniem Domu w imieniu Fundacji zarządza Koordynator wyznaczony przez Radę Domu Matki.
  4. Celem funkcjonowania Domu jest świadczenie nieodpłatnej pomocy, głównie poprzez przyznanie prawa do czasowego pobytu i usług pokrewnych, w zakresie i na zasadach określonych  niniejszym Regulaminem, na rzecz Mieszkańców Domu. 
  5. Pomoc  świadczona w ramach działalności Domu nie stanowi zaspokojenia  potrzeb mieszkaniowych osób lub rodzin.

§2

  1. Mieszkańcami Domu mogą być wyłącznie pełnoletnie kobiety w ciąży oraz pełnoletnie kobiety – matki z małymi dziećmi. W szczególnych przypadkach Mieszkańcami mogą być również niepełnoletnie kobiety ciężarne pod warunkiem, że  ukończyły 17 rok życia i znajdują się pod opieką opiekuna prawnego lub niepełnoletnie kobiety (matki), które urodziły dziecko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po ukończeniu 17 roku życia
    i znajdują się pod opieką opiekuna prawnego, który jednocześnie spełnia przesłanki aby być opiekunem prawnym narodzonego dziecka. 
  2. W szczególności  Mieszkańcami mogą być osoby o których mowa ust. 1 które opuściły Ukrainę po dniu 24.02.2022  w związku z rozpoczęciem działań wojennych ze względu na bezpośrednie zagrożenie ich życia lub zdrowia.
  3. Do pobytu w Domu uprawnione są jedynie osoby którym zostało przyznane prawo pobytu w Domu i które złożyły wymagane niniejszym Regulaminem oświadczenia oraz ich dzieci.
  4. W Domu może czasowo zamieszkiwać (pobyt czasowy) jednocześnie nie więcej niż 49 osób – kobiet z dziećmi.
  5. Poza Mieszkańcami, Gośćmi i personelem Domu, w Domu mogą czasowo przebywać także przedstawiciele właściwych instytucji, oraz za zgodą Koordynatora w celu usprawnienia funkcjonowania Domu lub niesienia pomocy Mieszkańcom. wolontariusze i inne osoby. 

§3

  1. Decyzję o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia  do Domu nowej osoby podejmuje Koordynator po indywidualnym  przeanalizowaniu sytuacji osoby ubiegającej się. Decyzja ta nie wymaga uzasadnienia. 
  2. Koordynator Domu może odmówić przyjęcia do Domu osób, które mogą zagrażać bezpieczeństwu innych mieszkańców Domu, ich życiu, zdrowiu lub mieniu, w szczególności ze względu na podejrzenie występowania zaburzeń psychicznych, uzależnień oraz niektórych chorób zakaźnych.
  3. Od decyzji Koordynatora przysługuje odwołanie do Rady Domu Matki, które można kierować na adres Fundacji: Fundacja Inna Przestrzeń, ul.  Nowy Świat 23/25 lok. 32, 00-029 Warszawa.

KOORDYNATOR DOMU

§4

  1. Bieżącym funkcjonowaniem Domu zarządza Koordynator oraz podlegli mu pracownicy.
  2. Do zadań Koordynatora należy w szczególności:
  1. nadzór nad organizacją dnia w Domu,
  2. monitorowanie pobytu Mieszkańców,
  3. współpraca i wspieranie Mieszkańców w rozwiązywaniu ich problemów,
    w zakresie integracji społecznej, edukacyjnej, zawodowej,
  4. kontrola przestrzegania praw i obowiązków przez Mieszkańców oraz wydawanie poleceń w tym zakresie,
  5. zapoznanie Mieszkańców z treścią Regulaminu i innych przepisów i norm oraz zbieranie oświadczeń w tym zakresie, 
  6. przekazanie Mieszkańcom stosownej informacji nt. przetwarzania ich danych osobowych,
  7. prowadzenie dokumentacji pobytu i statusu Mieszkańców,
  8. prowadzenie listy Gości,
  9. realizacja innych zadań i obowiązków wynikających z zakresu czynności
    i funkcjonowania Domu.
  1. Koordynator lub pod jego nieobecność pracownik, w trakcie pobytu Mieszkańców, jak również pod nieobecność Mieszkańców, a w szczególności w sytuacjach wymagających szybkiego dostępu, z powodu awarii, sytuacji zagrożenia życia, zdrowia lub mienia sprawuje bieżącą kontrolę stanu pomieszczeń Domu, w tym zajmowanych przez Mieszkańców i w razie potrzeby podejmuje niezbędne działania oraz zawiadamia odpowiednie służby. 
  2. Koordynator podejmuje decyzje o przyjęciu lub odmowie przyjęcia nowej osoby do Domu, jak również podejmuje decyzje o przedłużeniu terminu pobytu Mieszkańca
    w Domu. 
  3. Koordynator rozstrzyga kwestie sporne lub nieujęte w Regulaminie. 
  4. Od decyzji Koordynatora zawsze przysługuje odwołanie do Rady Domu Matki, które można kierować na adres Fundacji: Fundacja Inna Przestrzeń, ul.  Nowy Świat 23/25 lok. 32, 00-029 Warszawa.

ZASADY POBYTU W DOMU

§ 5

  1. Decyzję o przyjęciu do Domu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące.
  2. W uzasadnionych przypadkach pobyt Mieszkańca Domu może zostać przedłużony na okres przekraczający 3 miesiące, z tym, że sumaryczny okres pobytu nie powinien przekroczyć jednego roku. 
  3. W przypadku kobiet przyjętych do Domu w czasie ciąży, okres pobytu może być dłuższy niż jeden rok, jednak nie może przekroczyć terminu 12 miesięcy od dnia porodu.
  4. Wniosek o przedłużenie pobytu Mieszkańca w Domu jest każdorazowo indywidualnie rozpatrywany przez Koordynatora Domu, a decyzja zostaje  podjęta nie później niż na
    7 dni przed zakończeniem prawa do pobytu. Gdy Mieszkaniec złoży wniosek w terminie krótszym niż 7 dni przed zakończeniem prawa do pobytu. W takim wypadku Koordynator rozpatrzy wniosek w ciągu maksymalnie 10 dni roboczych. 
  5. Na decyzję o przedłużeniu pobytu Mieszkańca w szczególności wpływają następujące okoliczności:
  1. przestrzeganie regulaminu, w szczególności w zakresie dotyczącym współżycia
    z innymi Mieszkańcami,
  2. opinia Mieszkańców Domu i personelu,
  3. aktywne korzystanie z oferowanej w Domu pomocy psychologicznej, związanej
    z rozwojem zawodowym i poprawą sytuacji życiowej,
  4. uczestnictwo w aktywnościach Domu (w pierwszej kolejności pobyt będzie przedłużany Mieszkańcom aktywnie uczestniczących w realizowanych zajęciach
    i aktywnościach)
  1. W przypadku osiągnięcia  przez dziecko  pełnoletniości w trakcie  pobytu w Domu,
    w sytuacji kiedy w Domu przebywa jego matka z młodszym, niepełnoletnim rodzeństwem, osoba ta może pozostać w Domu do czasu przebywania w nim rodzica albo opiekuna prawnego, pod warunkiem, że nadal uczęszcza do szkoły lub szkoły wyższej.
  2. Przed przyznaniem prawa do pobytu w domu, przeprowadza się z osobami ubiegającymi się o to, rozmowę, w której ustala aktualną sytuację osoby oraz przekazuje informacje na temat:
  1. zakresu usług / pomocy świadczonej przez Dom;
  2. okresu pobytu w Domu i warunkach jego zakończenia i ewentualnego przedłużenia ponad okres 3 miesięcy;
  3. zapisów regulaminu w szczególności w zakresie praw i obowiązków związanych z zamieszkaniem w Domu.
  4. W przypadku zmiany lub wprowadzenia przepisów prawa dotyczących osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi Mieszkańcy mogą zostać zobowiązani do przedstawienia dodatkowych dokumentów. 

PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCÓW DOMU

§ 6

1.Mieszkańcy mają prawo do: 

  1. poszanowania ich godności i prawa do prywatności przez personel Domu oraz innych Mieszkańców,
  2. podmiotowego traktowania i partnerstwa we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami i personelem Domu, 
  3. korzystania z wyznaczonego pokoju oraz części wspólnych Domu oraz wyposażenia domu w wyznaczonych przez personel Domu godzinach w sposób ogólnie przyjęty, zgodny z przeznaczeniem pomieszczeń i rzeczy,  
  4. pomocy i odpowiedniego wsparcia Koordynatora Domu, 
  5. uwzględniania indywidualnych potrzeb Mieszkańców i ich dzieci oraz rozwoju osobowego,
  6. indywidualnego uzgadniania działań, które mają na celu umożliwienie podjęcia samodzielnego życia w godnych warunkach,
  7. pobytu w warunkach bytowych zbliżonych do domowych i rodzinnej atmosfery, 
  8. posiadania własnych przedmiotów,
  9. swobodnego opuszczania Domu w godzinach poza czasem trwania ciszy nocnej,
  10. opuszczania Domu na  noc  w  okresie  świąt,  wakacji,  ferii  zimowych  oraz
    w szczególnie uzasadnionych przypadkach w innym terminie, po wcześniejszym poinformowaniu Koordynatora Domu,
  11. przyjmowania odwiedzin najbliższych krewnych, w formie i zakresie dostosowanym do postanowień niniejszego Regulaminu,
  12. utrzymywania kontaktów ze znajomymi w formie i zakresie dostosowanym do Regulaminu Domu,
  13. Złożenia skargi na innego Mieszkańca Domu lub personel; 
  14. Mieszkańcy Domu są zobowiązani do:
  1. przestrzegania zasad współżycia społecznego, poszanowania praw i wolności innych osób oraz cudzej własności,
    • niestosowania przemocy, w tym agresji słownej lub  fizycznej,
    • przestrzegania zakazu fotografowania i nagrywania Mieszkańców oraz personelu Domu, bez wcześniejszej zgody Koordynatora Domu oraz osoby, której wizerunek miałby zostać utrwalony; 
    • przestrzegania prawa każdego Mieszkańca do prywatności oraz anonimowości, 
    • przestrzegania ciszy nocnej w godzinach od 22.00 – 6.00, tj. niezakłócania spokoju,
    • przestrzegania całkowitego zakazu wnoszenia i spożywania alkoholu i  środków psychoaktywnych, a także wszelkich innych substancji medycznych i niemedycznych zabronionych lub niedopuszczonych do użycia na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,
      a także  przebywania  pod ich wpływem na terenie Domu,
    • przestrzegania całkowitego zakazu palenia tytoniu w Domu, oraz jego zamienników.
    • poszanowania wyposażenia, a w razie jego uszkodzenia lub zagubienia, ponoszenia kosztów zawinionych  na poczet tych uszkodzeń lub zagubienia ,
    • utrzymywania w czystości, w tym w pokoju własnym i częściach wspólnych Domu, poprzez pełnienie regularnych dyżurów ustalonych przez Koordynatora Domu lub pracownika,
    • dbałości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek we własnych rzeczach i  wokół siebie,
    • przestrzegania zaleceń polskiej służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem kalendarza szczepień dzieci, 
    • przestrzegania zakazu  spożywania i przechowywania leków niedozwolonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, 
    • przestrzegania całkowitego zakazu posiadania zwierząt,
    • pisemnego zgłaszania swojej nieobecności w domu przekraczającej 24 godziny lub mającej miejsce w godzinach ciszy nocnej z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem, ze wskazaniem miejsca pobytu Mieszkańca i dzieci, a w przypadku opuszczenia Domu tylko przez matkę, wskazania miejsca pobytu dzieci oraz danych osoby sprawującej opiekę nad dziećmi w tym czasie oraz pozostawienia  numeru telefonu  kontaktowego,
    • wykonywania poleceń i zaleceń Koordynatora Domu, ze szczególnym  uwzględnieniem procedur dotyczących bieżącego funkcjonowania Domu,
    • uczestnictwa w obowiązkowych zebraniach z personelem domu o których będzie informował Koordynator, a także w aktywnościach przedstawionych jako obowiązkowe (ze szczególnym uwzględnieniem związanych z rozwojem kompetencji językowych lub zawodowych, a także poprawiających bezpieczeństwo w Domu),
    • informowania Koordynatora Domu lub członków jego zespołu o ewentualnych trudnościach, problemach, nieporozumieniach w związku z pobytem w Domu,
    • przestrzegania zakazu udostępniania Domu osobom trzecim,
    • racjonalnego korzystania z mediów, tj. energii elektrycznej, wody, segregowania  odpadów,
    • korzystania wyłącznie z dozwolonych stron internetowych oraz użytkowania komputera i internetu, będących na wyposażeniu Domu, wyłącznie w celach zgodnych z przepisami prawa, to znaczy używania oprogramowania licencjonowanego, z poszanowaniem praw i wolności innych użytkowników internetu,
    • użytkowania sprzętu i wyposażenia Domu zgodnie z ich przeznaczeniem oraz przestrzegania przepisów bhp i ppoż,
    • informowania Koordynatora Domu o każdej zmianie sytuacji osobistej lub majątkowej wiążącej się z prawem do świadczeń z pomocy społecznej,
    • niezwłocznego powiadomienia odpowiednich służb oraz Koordynatora Domu lub wyznaczonej przez niego osoby, na udostępnione numery telefoniczne, o zdarzeniach kryzysowych, czy awariach zagrażających życiu lub zdrowiu lub grożących wyrządzeniem szkody w mieniu Domu,
    • Niedozwolone jest stosowanie w Domu przemocy w jakimkolwiek wymiarze, formie, czy aspekcie oraz znęcanie się tak fizyczne jak i psychiczne (w szczególności gdy dotyka dzieci) i będzie zgłaszane odpowiednim służbom. W szczególnych wypadkach uzasadnionych okolicznościami zdarzenia Koordynator może odstąpić od zgłoszenia
      w przypadku gdy sprawca:
    1. zadeklaruje niezwłoczne zaniechanie takich działań, 
    2. podejmie działania na rzecz naprawienia wyrządzonej przez siebie krzywdy, 
    3. podejmie działania zalecone przez Koordynatora na rzecz nie powtórzenia się takiej sytuacji w przyszłości (ze szczególnym uwzględnieniem konsultacji psychologicznej, psychiatrycznej i podjęcia odpowiedniej terapii właściwej dla potrzeb sprawcy). 
    4. Pełnoletni mieszkaniec Domu może być zobowiązany do wykonywania na terenie Domu, w wymiarze nieprzekraczającym 12 godzin miesięcznie nieodpłatnych czynności  na  rzecz innych osób korzystających z działalności pomocowej Domu,   Pełnoletni Mieszkaniec może ponadto w uzgodnieniu z koordynatorem z własnej woli wykonywać takie czynności w większym wymiarze.
    1. Stosowanie przemocy w jakimkolwiek wymiarze, czy aspekcie oraz znęcania się tak fizycznego jak i psychicznego w każdym wypadku zostanie odnotowane
      w dokumentacji pobytu Mieszkańca i w przypadku powtórzenia się będzie stanowiło podstawę do niezwłocznego pozbawienia   Mieszkańca  prawa do pobytu w Domu. 
    2. Mieszkaniec powinien realizować indywidualny plan wsparcia poprzez stosowanie się do zaleceń Koordynatora Domu, w tym poprzez czynne uczestnictwo w spotkaniach  ze specjalistami, jeżeli takie będą zaplanowane, pod warunkiem, że ich stan zdrowia tego nie uniemożliwia. 
    3. Ze względu na bezpieczeństwo i dobro dzieci Mieszkaniec zobowiązany jest do powrotu do Domu do godz. 22:00, a w przypadku pobytu dzieci w wieku do 12  roku życia do godz. 20:00, z wyjątkiem sytuacji związanych z:
    1. wykonywaniem zatrudnienia, nauką, udziałem w zajęciach pozalekcyjnych,
      o których należy niezwłocznie poinformować Koordynatora Domu, 
    2. sytuacją rodzinną lub zdrowotną lub zdarzeniami losowymi, o których należy poinformować Koordynatora Domu niezwłocznie po ich wystąpieniu.
    1. W szczególnych wypadkach Koordynator Domu może nałożyć na Mieszkańca obowiązek izolacji (kwarantanny z powodów medycznych) lub w przypadku osób pozbawionych prawa do pobytu w Domu i będących w okresie wypowiedzenia zakazu korzystania z części wspólnych Domu poza korzystaniem z urządzeń sanitarnych.
    2. W zależności od możliwości Koordynator może udzielać wsparcia rzeczowego Mieszkańcom Domu dostosowanego do zgłaszanych przez nich potrzeb, w szczególności w zakresie dostępu do artykułów związanych z zaspokojeniem podstawowych potrzeb (np. żywnościowych, higienicznych). Wszystkie przekazane artykuły są przeznaczone na użytek prywatny Mieszkańców, nie wolno ich sprzedawać, ani użyczać osobom trzecim bez pisemnej zgody Koordynatora Domu.
    3. Artykuły opisane w ust. 8 powyżej pochodzą z pomocy humanitarnej dla obywateli Ukrainy i ich dostępność w Domu nie jest obligatoryjna. Koordynator będzie rozdzielał dostępne artykuły zależnie od potrzeb i możliwości pozyskania kolejnych artykułów.
    4. Utrata przekazanych kluczy zobowiązuje Mieszkańca do pokrycia kosztów ich dorobienia.

    SKARGI

    §7

    1. Skarga o której mowa w §6 ust. 1 lit. m) powinna
      1. zostać złożona w formie pisemnej, 
      2. zawierać szczegółowy opis wydarzenia, a w szczególności: kogo dotyczy, czasu wydarzenia oraz świadków lub dowodów, a także oczekiwań wobec działań Koordynatora w tej sprawie, 
      3. zostać przedłożona Koordynatorowi do rozpatrzenia osobiście lub na adres mailowy info@dommatki.pl 
    2. W przypadku przedstawienia w Skardze roszczeń lub propozycji podjęcia działań przez Koordynatora, odpowiedź zostanie udzielona również w formie pisemnej w ciągu 14 dni. 
    3. Jeśli skarga o której mowa w ust. 1 lit. m) przedstawia dowody na popełnienie przez Mieszkańca Domu czynu zabronionego polskim prawem Koordynator niezwłocznie skieruje sprawę do właściwych służb. 
    4. Każda skarga zostanie dołączona do dokumentacji Mieszkańców ilość skarg na Mieszkańca lub przedłożonych przez Mieszkańca może mieć wpływ na przedłużenie lub odmówienie przedłużenia prawa do pobytu (w szczególności w przypadku przedłożenia wielu, nieuzasadnionych Skarg).
    5. Skargi przedłożone w innej formie niż pisemna nie będą rozpatrywane jednak wciąż ma do nich zastosowanie pkt 3 niniejszego artykułu.
    6. Prawo do przedłożenia Skargi na Mieszkańca ma także personel Domu i również powinna ona zostać złożona na piśmie według zasad opisanych w niniejszym artykule. 

    GOŚCIE DOMU

    §7 

    1. Gośćmi Domu, zwanymi dalej: ”Gośćmi” są osoby odwiedzające Mieszkańców Domu, podczas ich pobytu. 
    2. Goście są zobowiązani do przestrzegania przepisów i procedur związanych z funkcjonowaniem Domu, oraz do stosowania się do wytycznych Koordynatora lub pracownika. 
    3. Odpowiedzialność za zachowanie Gości ponosi Mieszkaniec, którego odwiedzają.
    4. Goście są zobowiązani wpisać się do księgi gości. 
    5. Goście zobowiązani są swoją obecnością nie wpływać negatywnie na funkcjonowanie Domu, w szczególności powinni dbać o części wspólne Domu. 
    6. Goście nie mogą przebywać w Domu w okresie obowiązywania ciszy nocnej. 
    7. Goście nie przestrzegający postanowień niniejszego Regulaminu lub naruszający zasady bezpieczeństwa Domu, mogą  decyzją Koordynatora Domu  lub pracownika zobowiązani do natychmiastowego opuszczenie Domu. Osobom tym może być w przyszłości nieudzielone prawo do odwiedzin w Domu. 

    OPUSZCZENIE DOMU PRZEZ MIESZKAŃCA

    § 8

    1. Wygaśnięcie / pozbawienie prawa Mieszkańca do pobytu w Domu może nastąpić: 
    1. na skutek upływu czasu określonego w decyzji o przyjęciu Mieszkańca do Domu (nadrzędne przed poniższymi);  
    2. z przyczyn, o których mowa w § 3 ust. 2 Regulaminu;
    3. w przypadku nieprzestrzegania przez Mieszkańca postanowień Regulaminu lub naruszania zasad bezpieczeństwa w Domu;
    4.  przypadku, gdy wszystkie dzieci Mieszkańca staną się pełnoletnie; 
    5. w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, które analizowane będą indywidualnie dla każdego Mieszkańca;
    6.  po przedstawieniu przez wszystkich pełnoletnich Mieszkańców Domu jednogłośnego i uzasadnionego stanowiska na temat pozbawienia Mieszkańca prawa do pobytu, które zostanie poparte przez wszystkich pracowników Domu oraz Koordynatora. 
    1. W przypadkach określonych w ust. 1 lit. b), c), e) powyżej Mieszkańcowi zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni  na opuszczenie Domu.
    2. W przypadku stanowienia przez Mieszkańca zagrożenia bezpieczeństwa dla innych Mieszkańców lub złamania postanowień § 6 ust. 7 niniejszego regulaminu Koordynator może nakazać niezwłoczne opuszczenie Domu. 
    3. W przypadku określonym w ust. 1 lit. f) wszyscy Mieszkańcy (z wyłączeniem tego, którego dotyczy sprawa), powinni złożyć wniosek o usunięcie na piśmie. Wniosek powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie oraz dowody na łamanie niniejszego Regulaminu, aby mógł zostać rozpatrzony. Wniosek będzie brany pod uwagę jedynie gdy wszyscy Mieszkańcy zdecydują się na takie działania oraz jedynie wtedy gdy zostanie poparty przez wszystkich pracowników Domu. 
    4. W przypadku pozbawienia Mieszkańca prawa do pobytu w związku z sytuacją określoną w ust. 1 lit.  f) Mieszkańcowi zostanie wyznaczony termin na opuszczenie Domu pozostający do decyzji Koordynatora Domu.
    5. W przypadku określonym w ust. 1 lit. d)  powyżej, Mieszkańcowi zostanie wyznaczy nie krótszy niż 6 tygodniowy termin na opuszczenie Domu. 
    6. W przypadku Mieszkańca, który podejmie zatrudnienie za płacę nie mniejszą niż minimalne wynagrodzenie przewidziane właściwymi przepisami obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prawo do pobytu w Domu wygasa po upływie 10 tygodni od dnia zatrudnienia.  
    7. W przypadku wygaśnięcia/pozbawienia prawa Mieszkańca do pobytu w Domu każdy Mieszkaniec jest zobowiązany:
    1. usunąć swoje rzeczy osobiste najpóźniej w ostatnim dniu pobytu,
    2. rozliczyć się z użytkowanego wyposażenia  i wszelkiego  sprzętu stanowiącego mienie Domu zgodnie z protokołem przekazania,
    3. przekazać  wyznaczonemu  pracownikowi  domu  klucze do  Domu  oraz  złożyć oświadczenie, że nie posiada dodatkowych, dorobionych przez siebie kluczy,
    4. uregulować  należności z tytułu ewentualnych szkód.

    POSTANOWIENIA KOŃCOWE       

    §9

    1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają  zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa  polskiego. 
    2. Wszyscy goście i Mieszkańcy Domu zostaną objęci ubezpieczeniem   następstw nieszczęśliwych wypadków. 
    3. Mieszkańcy zobowiązani są, najpóźniej z chwilą przyjęcia do Domu, złożyć pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu i zobowiązaniu do przestrzegania jego postanowień, jak również przepisów BHP i dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego podczas korzystania z pomieszczeń i urządzeń.
    4. Zmiany regulaminu zostaną przedstawione wszystkim mieszkańcom na piśmie i zaczynają obowiązywać w ciągu 7 dni od przedstawienia. Jeśli Mieszkaniec nie zgadza się na przestrzeganie regulaminu w nowym brzmieniu ma obowiązek opuścić Dom przed wejściem w życie nowego regulaminu.